Epizológus

a sorozatfüggő szociológus

Kapcsolat

epizologus@gmail.com             facebook.com/epizologus

epizologus.png

Aktuális mottó

Alana Bloom: Certain personalities are attracted to certain professions.
Jack Crawford:
Do you know what professions psychopaths disproportionately gravitate to?
Freddie Lounds:
CEOs, lawyers, the clergy.
Jack Crawford:
Number five on the list is surgeons.
Freddie Lounds:
I know the list.
Will Graham:
Well then, you know what number six is.
Freddie Lounds:
Journalists. Know what number seven is, Mr. Graham?
Will Graham:
Law enforcement.
Freddie Lounds:
Here we are, bunch of psychopaths helping each other out.
(Hannibal, s1e6)

Facebook

Címkék

About Time (1) abszurd humor (1) Ally McBeal (1) Americas Next Top Model (1) angol sorozat (2) anno és most (2) anómia (1) A hátrahagyottak (1) A híd (3) A homok titkai (1) Barátok közt (1) Baywatch (1) Better Off Ted (1) Black Mirror (1) Bravo magazin (1) Broadchurch (2) Broen (3) Bron (1) Bryan Fuller (2) Chuck Lorre (1) Columbo (1) Comic-Con (1) Csajok (1) Dallas (1) Darkness At Noon (1) David Hasselhoff (1) David Tennant (1) Dilinyósok (1) Dirty Dancing (1) diszkrimináció (3) Doctor Who (3) Donnie Darko (1) Downton Abbey (1) Durkheim (1) előítélet (3) Esmeralda (1) Fekete Tükör (1) forgatókönyvíró (2) Friderikusz Show (1) Friends (4) Game of Thrones (3) gender (2) Girls (4) Glee (1) Greys Anatomy (4) Habermas (1) halál (1) Hannibal (2) HBO (1) Her (1) HIMYM (3) House of Cards (1) Inside No. 9 (1) Jabberwocky (1) Jenji Kohan (1) kapitalizmus (1) Kill Bill (1) Knight Rider (1) Les Revenants (1) Little House on the Prairie (1) LMBTQ (1) Lost (1) Luther (1) mai fiatalok (2) Matt Smith (1) Miss Marple (1) Modern Family (1) munkahely (1) nagyvállalat (1) NBC (1) New Girl (6) Nip/Tuck (1) Orange Is the New Black (1) Orphan Black (2) párkapcsolat (4) Parks and Recreation (1) Poirot (1) posztadoleszcencia (2) Project Runway (2) Pushing Daisies (1) rasszizmus (1) reality (1) Scandal (1) sci-fi (2) Sense8 (1) Sex and the City (2) Sherlock (2) Shonda Rhimes (2) sitcom (1) Steven Moffat (2) Superman (1) Szomszédok (1) TARDIS (1) társadalmi változás (2) Tatiana Maslany (1) természetfölötti (2) The Big Bang Theory (5) The Fall (2) The Final Cut (1) The Good Wife (5) The Hunger Games (1) The Island (1) The IT Crowd (1) The Killing (2) The Leftovers (1) The Office (1) The Truman Show (1) Top Chef (1) True Detective (1) tudomány (2) Two and a Half Men (1) Tyrion Lannister (1) Utopia (1) utópia (2) vallás (2) valóságshow (1) Veridian Dynamics (1) Visszajárók (1) Wallander (1) Wayward Pines (1) Weber (1) Weeds (1) Youre the Worst (1) Címkefelhő

Kedvencek

cover.jpg

Friss topikok

Orphan Black - A neolúció jót tett nekünk

2014.06.22. 18:56 Epizológus

Második évadának végéhez ért az Orphan Black, az a sorozat, amelyikben a korombeli Tatiana Maslany epizódonként legalább öt klónt játszik el. A történet szerint a drogüzér expasijától inkább elhagyott kislánya felé orientálódó Sarah Manning véletlenül rájön, hogy egészen sok hasonmása létezik egy klónkísérletnek köszönhetően, és a felismerés után - folyamatosan előkerülő géntestvéreivel együtt - nyomozni kezd születésük körülményei után. Hogy mire jut, azt igyekszem nem megosztani, de azt igen, hogy miért ez a tökéletes sorozat erre a nyárra.

All In - Játék a műfajokkal és a szerepekkel

Az Orphan Black készítőinek sikerült az az iszonyatosan kockázatos dolog, amit úgy hívnak, hogy műfajkeverés. A sorozat egyszerre sci-fi (klónok több kontinensen), krimi (nyolcvanas években kezdődött összeesküvés), akció-thriller (a klónok üldöznek és a klónokat üldözik), dráma (a testvéri kötelékről, a szülő-gyerek kapcsolatról, a felelősségvállalásról) és vígjáték - főként egy kertvárosi feleség -klón és egy sztereotipan meleg mostohatestvér ütősen megírt szövegeinek köszönhetően.

Az Orphan Blackben nincs olyan, hogy unalmas "töltelékrész", mivel nem 22 epizódot gyártanak le egyszerre, csak tízet, és ezekbe kell a megfelelő mennyiségű fordulatot beletenni. A történetet pedig nem csak az új szereplők viszik előre, hanem a már megismert klónok folyamatos személyiségfejlődése is. Tatiana Maslany teljesen más viselkedésű, különböző célokkal és életfilozófiával rendelkező klónokat játszik el, akik a történet szerint nem kevés kritikus szituációban egymást is megpróbálják utánozni, úgyhogy egy-egy ilyen jelenetért idén azért járna neki egy Emmy-jelölés a legjobb színésznő kategóriában, de tényleg.

Identity thriller? Nature VS nurture?

A sorozatban megjelenő klónoknak mind megvan a személyes céljuk, a küzdelmük a saját gyengeségeikkel, de miután írtam egy egész hosszú felsorolást ezekről, ki is töröltem: alapvetően mindannyian (bőrdzsekis mami Sarah, frufrus kertvárosi feleség Alison, raszta geek egyetemista Cosima, mentálisan instabillá kínzott ukrán Helena és a többiek) csak szeretetre és kötődésre vágynak, szeretnék rendberakni legfontosabb társas kapcsolataikat. Ahhoz azonban, hogy ez sikerüljön, ki kell bogozniuk minden szálat, kezdve azzal, hogy a közvetlen környezetükből kik az őket megfigyelő, ún. "monitorok", és persze meg kell találniuk azokat, akik mesterségesen megteremtették őket.

orphan_black-9914.jpgAz Orphan Black eközben eljátszik a kérdéssel, hogy melyik az erősebb, a gének vagy a nevelés (nature VS nurture), de a dramaturgiai elvárások sajnos beszűkítik a fikció lehetőségeit - természetesen van hetero- és homoszexuális, öngyilkos és gyilkos hajlamú, egészen zseni és kissé primitívebben gondolkodó klón is, és mindannyian máshogyan gesztikulálnak a nézők kedvéért - vagyis a válasz egyedül az lehet, hogy több közöttük a különbség, mint a hasonlóság.

Külön érdekesség - és szintén nem dönti el a genetika kontra nevelés vitát -, hogy egyfajta mélyebb érzelmi kötelék lehet azok között a klónok között, akik már az anyaméhben is együtt voltak, viszont a sorozatban központi szerepet kap a Sarah és mostohabátyja, Felix közötti véd- és dacszövetség is, mely a legerősebb és legőszintébb testvéri szeretet mintapéldája. (Felix így válik a "Klón Klub" oszlopos tagjává, és a többi lány életének aktív menedzselőjévé is.)

Az Orphan Black szereplői között olykor felmerül, hogy vajon létezik-e egy "eredeti" személy, akinek a génjeit felhasználták, de kialakult személyiségük miatt ez egyáltalán nem okoz számukra identitás-válságot. Ahogyan Sarah már az első évadban (S1E7) megfogalmazza egy beszélgetésben:

Paul: There's nine of you.
Sarah: No! There's only one of me.

Sarah, Cosima és Alison egészen hamar úgy is tekintenek egymásra, mint kedves testvérekre, akiknek támogatniuk kell egymást a bajban, és el kell fogadniuk egymás prioritásait, például azt, hogy huszonéves koruk végére melyik női szerepet érzik a legfontosabbnak az életükben (pl. karrierépítő tudós vagy elkötelezett háziasszony).

Klón-ideológiák: neolúcionisták és proletiánusok

A történet szerint rendkívül sok csoport szeretné felügyelni és kihasználni a klónokat, és ez az Orphan Black legnagyobb problémája is, mivel sokszor teljesen zűrzavarossá válik, hogy melyik csoport/vezető mit akar pontosan, és hol helyezné el magát egy 'beszéljünk-segítünk' és 'elkapunk-megölünk' végpontokkal rendelkező diplomáciai skálán. 

Ha eltekintünk a rendkívül béna rendőrségtől, és azoktól, akik magukat az "ellenállók" névvel illetik - puskával járnak, segítőkészek, de csak a görög mitológiáról osztanak meg információkat -, akkor végeredményben két fenyegetést jelentő szervezetet tudunk körvonalazni az első két évadban.

Az egyik a klónokat anno legyártó Dyad nevű (csúnya gonosz) nagyvállalat, amelynek tudományos részlegét Aldous Leekie üzemelteti. Dr. Szépújvilág Leekie pedig a neolúcionisták szellemi vezetője; azoké, akik szerint genetikailag módosítani kell az embereket a fajunk fejlődése érdekében, ezért egyes követői még farkat is rendelnek a fenekükre (előrelépés?). A doktor tulajdonképpen nem akarja bántani a klónlányokat, beérné továbbra is a megfigyelésükkel, ám nem ő a Dyad vezetője, így mégsem megnyugtató a helyzet. Még az a szerencse, hogy ha valami illegálisra készülnek, akkor általában megpróbálnak ehhez fenyegetésekkel beleegyező aláírásokat szerezni (-???).

Orphan-Black-henrik.jpgA proletiánusok ezzel szemben egy vallási szektához hasonlítanak, akik általánosságban ellenzik a genetikai kísérletezgetést, kivéve, ha megszerezhetik a klónokat, mert erre az esetre nekik is van egy megtermékenyítő laboruk a pajta mellett. (A sorozatban a gagyiságot rendszeresen elnyomja a szórakoztató-faktor.) A proletiánusok rosszul bánnak a nőkkel, bevarrják a gyerekeik száját, régiesen öltözködnek, és alapvetően gonoszan néznek, miközben a szeretetről és Istenről beszélnek, ezért szintén veszélyesek. Náluk az adminisztrációnak is kisebb szerep jut.

A tudomány vagy a vallás rosszabb?

Mit mond akkor az Orphan Black, mi a félelmetesebb, a tudomány vagy a vallás? A válasz egyrészt az, hogy az elvakult emberek mindkét oldalról veszélyesek, mert az ideológiát az emberi életek fölé helyezni elítélendő. Másrészt viszont a proletiánusok mindig valami csúnya dolgot csinálnak a képernyőn, míg a neolúcionisták inkább a zsarolással operálnak.

Az elvakult tudományt ellensúlyozza a kedves biológus PhD hallgató klón, Cosima munkássága, viszont az ukrán apácák által felnevelt Helena nem éppen a keresztényi szeretet reklámarca. Ezt egyelőre csak azért nézzük mégis el neki, mert ahogy az Archies "Sugar, sugar" című számát próbálja ukrán akcentussal énekelgetni (S2E6), és közben a testvéri szeretetről beszél, az mégis csak reménykedésre adhat okot.

Ne mondjunk le a lelkileg tönkretett kelet-európai klónokról sem - tanítja végső soron az Orphan Black.

A bejegyzés trackback címe:

https://epizologus.blog.hu/api/trackback/id/tr976397339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása